Ambulancezorg

Je belt 112... En dan? Bekijk het hieronder

Het noodnummer 112 is bedoeld voor spoedgevallen waarbij politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als je denkt dat iemand in levensgevaar is. Ook als u het niet vertrouwt of het gevoel heeft dat direct zorg nodig is, belt u 112.

Het eerste aanspreekpunt

Wie in Nederland met een mobiele telefoon 112 belt, krijgt eerst de landelijke meldkamer aan de lijn. Belt u met een vast telefoontoestel, dan komt u direct binnen in de meldkamer in uw regio. In beide gevallen vraagt de centralist in welke plaats hulp nodig is en wélke hulp: politie, brandweer of ambulancezorg.

U geeft aan dat u belt voor een medisch spoedgeval of zegt bijvoorbeeld: 
“Ik denk dat er een ambulance nodig is.” Daarna wordt u meteen doorverbonden met de meldkamercentralist ambulancezorg in uw regio. Is er inderdaad met spoed medische zorg nodig, dan gaat de ambulance die beschikbaar is snel naar u toe. Dit gebeurt uiteraard alleen in noodgevallen.

Advies en zorginstructies

De meldkamercentralist ambulancezorg geeft aan de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur alle beschikbare informatie door over de patiënt naar wie zij onderweg zijn. Als 112-beller krijgt u telefonisch al de eerste zorginstructies en adviezen van de meldkamercentralist ambulancezorg.

Niet acuut? Bel de huisarts

Heeft u gezondheidsklachten, maar is er geen spoedeisende zorg nodig? Dan is de huisarts uw eerste aanspreekpunt. De huisarts bepaalt, vaak in overleg met u, of ambulancezorg toch nodig is. Als dat inderdaad zo is, belt de huisarts een ambulance voor u.